Friday, April 23, 2010

Consumerism in Lebanon إنه مجتمع الاستهلاك اللبناني

وهناك أرقام استهلاكيّة غريبة أكثر من ذلك. فمجموع استهلاك الأسر المذكور آنفاً، وصل إلى 37842 مليار ليرة (25.2 مليار دولار) أي ما يمثّل 92% من الناتج المحلّي.
وتجدر الإشارة إلى أنّ النشاط الاقتصادي في الولايات المتّحدة، التي تعدّ البلد المستهلك الأوّل في العالم، مكوّن بثلثيه فقط (66.66%) من الطلب الاستهلاكي الداخلي.
وهذا يعني أن ثقافة الاستهلاك (في مواجهة ثقافة الادخار والاستثمار)، القائمة بمعظمها على القروض (لتمويل شراء السلع المعمّرة) مزدهرة في لبنان أكثر منها في الأخ الأكبر العالمي

Hasan Chaqrani wrote a long article in al akhbar yesterday on the state of the Lebanese economy basing himself on the latest (2008) figures just published by the Government. Many interesting things, but I like this bit most: "Consumption in Lebanon is 92% of GDP. For comparison, it is only 66.66% in the US, one of the most consumer-driven economies. This means that the culture of consumerism (as opposed to the culture of investments and savings), based mostly on bank loans, is stronger in Lebanon than in the global Big Brother."

No comments: